طراحي دكوراسيون داخلي چيست

۱۵ بازديد

طراحي دكوراسيون داخلي (Interior Design) كه به عنوان يك حرفه، يك هنر و يك صنعت در دنيا شناخته شده،

بهينه­ سازي فضاهاي داخلي ساختمان­ ها به منظور انجــام فعاليت­ هاي روزمره يعني زندگي و كار اســـت.

بخش اعظم عمر ما در فضاهاي داخلي بناها سپري مي شود. اين فضاها محيطي را ايجاد مي­كنند كه پاسخ­گوي

نيازهاي اساسي ما نظير نياز به سرپناه بوده و بسياري از فعاليت­هاي ما در آن صورت مي­گيرد.

همچنين آنچه به يك بنا روح مي­بخشــد، فضاي داخلي آن اســـت. بنابراين مي­توان گفت كيفيت فضـــاي داخلي از

يك طرف تأثير مســـتقيمي بر نحـــوه انجـــام فعاليت­هاي ما در آن دارد و از طرف ديـــگر نگرش، احـــوال و

شخصيت ما را تحت تأثير قرار مي­دهـــد. بر اين اســاس، هدف طراحي داخلي، بهبود عملكرد فيزيكي و رواني

فضا براي راحت­سازي زندگي در آن است. فضاي معماري بدون طراحي دكوراسيون داخلي يا اصلاً قابل استــــفاده نيست و

يا در صورت قابل استفاده بودن، كارآيي لازم و بهينه را نخواهد داشت.

 

صيت ما را تحت تأثير قرار مي­ دهد. بر اين اساس، هدف طراحي داخلي، بهبود عملكرد فيزيكي و رواني فضا براي راحت سازي زندگي در آن است. فضاي معماري بدون طراحي داخلي يا اصلاً قابل استفاده نيست و يا در صورت قابل استفاده بودن، كارآيي لازم و بهينه را نخواهد داشت.

طراحي داخلي زندگي همه آحاد جامعه را تحت تأثير قرار مي ­دهد و تأثيرات آن در زندگي به وضوح قابل مشاهده است. از اين رو موضوع طراحي داخلي به هيچ وجه محدود به اقشار مرفه و خانه هاي اعياني نيست. طراحي داخلي مي­ تواند براي كل جامعه و طبقات كم ­درآمد هم مفيد باشد.

اگر قناعت را اصل اساسي امروز جامعه بدانيم و قصد داشته باشيم امكان زندگي راحت را در فضاي 40 يا 60 متري آپارتمان­ ها فراهم كنيم، طراحي داخلي يك ضرورت گريز ناپذير خواهد بود. طراحي داخلي مي ­تواند به ما نشان دهد كه در اين فضاي كوچك چطور و با چه وسايلي بايد زندگي كنيم.
از آنجا كه طراحي داخلي در ارتباط مستقيم با ويژگي­ هاي روحي ـ رواني انسان قرار دارد، بايستي براي نيل به يك طرح مطلوب، ويژگي­ هاي رفتارهاي انساني در فضاهاي داخلي زيستي اعم از عمومي و خصوصي، در طراحي به دقت مورد توجه قرار ­گيرد. از اين­ رو طراح به هنگام طراحي فضاي داخلي با دو مقوله سروكار دارد: كاربرد آن فضا، و احساس و تأثيري كه مي­ خواهد آن فضا بر استفاده­ كننده داشته باشد.
طراحي داخلي طيف گوناگوني از عناصر و مؤلفه­ ها از قبيل فرم، نور، رنگ، بافت، كف، سقف، ديوار، عناصر كاركردي و تزييني و مبلمان را در برمي­ گيرد. اين عناصر ابزارهاي كار طراح هستند كه همگي بايد بطور هماهنگ و متناسب در يك طرح مرتبط و خوشايند قرار گيرند.

طراحي دكوراسيون داخلي كه در حد واسط ميان معماري و طراحي قرار مي­ گيرد، به همان ميزان كه شامل جنبه­هاي كاربردي، ساختاري و فني مي­ شود، طراحي تجسمي و جنبه­هاي بصري و زيبايي­ شناسانه را نيز در بر دارد. از اين­ رو طراحي داخلي اغلب در رديف هنرهاي تجسمي به حساب آمده است و براي موفقيت در آن، بايستي تا حد نسبتاً زيادي با عناصر و اصول طراحي تجسمي و مبادي سواد بصري آشنا بود.
اگرچه طراحي داخلي امروزه به عنوان يك تخصص شناخته مي ­شود و محدوده بسيار وسيعي را در بر مي­ گيرد، اما از آنجايي كه اين رشته در ارتباط مستقيم با فضاي داخلي خانه و زندگي روزمره مي ­باشد، شناخت الفباي طراحي داخلي و تبيين مباني آن به زبان ساده براي عموم مردم و بويژه زنان خانه­ دار، به قابل فهم كردن آن و برخوردي علمي با اين پديده خواهد انجاميد و در نهايت تأثيري عميق بر كيفيت فضاهاي زيستي جامعه ما خواهد داشت. از اين­ رو بنا داريم طي يادداشت­ هايي به مباحث مختلف طراحي داخلي بپردازيم و با بهره­ گيري از اصول طراحي تجسمي و سواد بصري و نيز با استناد به نمونه ­هاي موفق طراحي داخلي خانه در سطح جهان، دانش و آگاهي افراد خانواده را در اين خصوص افزايش دهيم. در اين يادداشت­ ها سعي خواهيم نمود با ذكر نكات كليدي و كاربردي در مورد كيفيت فضاهاي داخلي خانه، شما را نسبت به محيط و فضاي اطرافتان و عناصر موجود در آن حساس­تر كنيم وتوانايي­ هاي علمي و كاربردي شما را در زيباسازي محيط خانه و بهبود كيفيت فضاهاي آن افزايش دهيم.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.